Voormalig Oost Berlijn.

24 oktober 2023 - Ahrensfelde, Duitsland

Vanmorgen wakker geworden na voor mij een heerlijke nachtrust. Natascha had wat minder geslapen. Vanaf half acht konden we ontbijten en om kwart voor negen vertrok de bus dus lekker douchen aankleden en dan heerlijk ontbijten met eitje lekker broodje thee en van alles en nog wat kon je pakken. Nog appeltje mee voor onderweg. Dan de bus in en rijden maar. We moesten rouleren in de bus maar veel werd het niet gedaan dus zaten we vandaag wel niet op de eerste maar op de tweede bank. We reden naar Oost Berlijn waar we gids John oppikte. Berlijn bestaat uit vele wijken( want de stad is net zo groot als de provincie Utrecht).
iedere wijk heeft zijn eigen burgemeester en bestuur maar centraal staat er wel een rood stadhuis met daarin de allesvertegenwoordige burgemeester. We gingen dus als eerste naar de wijk waar de muur heeft gestaan. Ze hebben er veel aan gedaan om je te laten zien wat er is gebeurd voor en achter de muur met foto.s en uitleg . Het is toch een plek waar de emotie,s te voelen is. Na hier ook nog tijd voor ons zelf te hebben doorgebracht( Natascha en ik liepen buiten want we hadden geen zin om museum in te gaan waar hele busladingen ingingen) hebben we langs het oudste kerkhof gelopen en naar de plek waar een kerk stond die aggebroken werd omdat de mensen via die kerk vluchten naar het westen. Er is een meditatiecentrum voor  in de plaats gekomen. Dan weer naar de bus waar we naar een restaurantje rijden voor wat eten en drinken. Na de lunch hebben we een wandeling door de Joodse wijk met veel uitleg van John. Hij is een erg enthousiaste gids. . Dan hebben we vrije tijd tot vijf uur. Het is half drie. Dus wat doen twee dames winkeltjes bekijken. De mensen die de winkels beheren moeten er ook alleen zelf in werken en in de woningen erboven wonen. Het begint te regenen en om vier uur zijn we het zat en zoeken iets om uit te rusten en wat te drinken. We vinden een jaren zestig tent zo leuk. En een heerlijke cheesecake met heerlijke vruchtendrank. Dan om vijf uur zijn we bij de bus een rijden naar een Italiaans restaurant waar we een buffet aangeboden kregen. De wijn moesten we zelf betalen. Dan gaan we de bus in voor een lichttoer maar vanwege de regen word dit verplaats naar morgen en gaan we weer bij de Italiaan eten. Er word beloofd dat het geweldig gaat worden dus dat vertel ik morgen. Natascha en Gonda

1. Natascha:
    24 oktober 2023
    Heerlijke, maar vermoeiende dag, dus lekker op tijd naar bed.
  2. Arendina:
    25 oktober 2023
    Mooie foto’s en lijkt me inderdaad indrukwekkend hopelijk morgen geen regen
  3. Jackie:
    26 oktober 2023
    Geweldig interesant. En mooie photos.
    Ik dacht dat je zo maar naar Berlijn was gegaan, en ik dacht wat moeten jullie zo in je uppie daar doen. Maar met een begleide tour, kan ik me best voorstellen, zal dat wel erg interesting zijn. Enjoy!!!