28 juni

28 juni 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag hadden we weer een lange reis voor de boeg naar Kaapstad onze laatste stad op de route dus om zes uur eruit en half acht  in de bus. Het lukt iedereen weer om op tijd aanwezig te zijn. We gaan via de langste wijnroute route 62 (naar Amerikaans voorbeeld route 66). We rijden door kleine en grotere dorpjes O.a. door Calitzdorp.Deze route heeft buiten wijn ook veel fruittelers die fruit los verkopen of gedroogd. We rijden door verschillende passen O.a. de huisrivierenpas die 600 meter boven zeeniveau ligt. En verder door het kadoogebergte die een

lengte van 600 kilometer heeft.In Barrydale hebben we een koffiestop. Hier is een erg leuk winkeltje waar we leuke souveniers kopen. Ondertussen verteld Astrid over de wijngaarden die lange palen tussen de gaarden hebben vor uilen die weer muizen en zo eten die anders de wortels aantasten. Ze gebruiken hier natuurlijke middelen voor bestrijding en geen gif. Parelhoenders lopen tussen de ranken door die eten weer insecten. Voor de gaardes staan verschillende bloeiende planten als rozen en aloes die zorgen ervoor dat schadelijke insecten eerst daarheen gaan voor ze aan de druiven beginnen. Ondertussen rijden we door Montitie nog steeds route 62 en de wijnstreken. Hier is een natuurlijke warmwaterbron van 43graden.Dan door de Kogmanskloof. Zo mooi tussen de rotsen. Soms regent het en soms zien we de regenwolken tussen en boven de bergen hangen. Het is zeer indrukwekkend. We rijden inmiddels rond Worchester waar ze brandewijn maken. Hier houden we ergens halt boot voor lunch. Daarna rijden we langs klein plast wat een klein boerderijtje betekend.we rijden ook door de Huhenotetunnel een tunnel van 4 kilometer. Het is zo genieten als we ook langs de paarlbergen rijden die glinsteren als parels. We zien verschillende watervallen grotere en kleine van de sneeuw die smelt in de bergen. ( het is winter hier)  Dan rijden we Stellenbosch binnen waar we een kleine rondleiding krijgen. Het is de tweede  oudste stad van zuid Afrika met 50 duizend inwoners. Er is een kaasfabriek en ze maken veel wijn. Hier bezoeken we de wijnmakerij waar we een rondleiding krijgen en daarna natuurlijk ook een proeverij. De smaken verschillen de ene helft vind wijn een en drie lekker en de andere twee en vier maar nummer vijf vinden we allemaal ook erg lekker. Het is een fruitige zoete dessertwijn met de naam Maria Magdalena. Na de wijn gaan we verder en zien het tafelberggebergte. Dus Kaapstad komt eraan. Eerst een paar grote townships met meer dan twee miljoen bewoners. Ik vind het heel confronterend die pure armoede naast een grote stad waar rijkdom overheerst. Nadat we om half zes in onze kamers in het hotel zijn beland spreken we af om half zeven gezamenlijk te gaan eten. Heerlijk bij een restaurantje op de hoek. Carla en ik hadden een medium pizza de mijne kreeg ik niet op Carla hare wel maar het had ook niet meer moeten zijn. Nu lekker in bed en morgen hoeven we er pas om half acht uit. Dus lekker slapen nu. Groetjes Carla en Gonda

1. Natascha:
    29 juni 2019
    Mooi die dreigende regenwolken !!
  2. José Siderius Out:
    30 juni 2019
    O, Wat ben ik blij eindelijk weer jullie reisverslag te kunnen lezen, ik kon hem niet vinden, van alles ingetypt, maar helemaal niets, ik vond het wel erg jammer had graag jullie avonturen meebeleefd, maar dan maar na de vakantie, ,,Dit is een prachtig reisverslag, mooi verteld, goed onderbouwt, duidelijk, erg fijn om te lezen, Genieten jullie nog een paar dagen van deze prachtige vakantie, hier is alles buitengewoon goed, (Ik loop de hele dag met mijn hoofd in de (Oxicodon) wolken, dus heb ik geen klagen, ook geen last van de warmte, ik zweet als een gek, maar daardoor koel je juist af. Nou, ik ga verder met mijn klusjes, jullie met je mooie reis en hopelijk krijg ik nu de reisverslagen weer gewoon binnen, veel liefs Je (schoon)zus.