17 juni

17 juni 2019 - Lobamba, Swaziland

Vanmorgen om half zeven gewekt na een goede nachtrust. Heb Carla wel enkele keren wakker gesnurkt. Dan ontbijt en om half acht in de bus op weg naar Swaziland. Astrid verteld van alles over Swaziland. De mensen verdienen tussen de 65 en 1500 rand per maand gemiddeld.( 10 rand is 0,63 euro). De koning heeft erg veel geld en de nmensen weinig dus. Hier is de koning echt de baas. De regering bestaat alleen uit familieleden van de koning. Elk jaar met zijn verjaardag komen alle jonge maagden bij elkaar en na een rituele wassing,waarna een rituele dans word uitgevoerd kiest de koning een nieuwe vrouw uit. Als de maagd dan zwanger word trouwt hij haar en anders niet. We drinken koffie en dan krijgen we een extraatje van Radje en Astrid een stop op een brug net voort het krugerpark en daar spotten we nijlpaarden en krokedillen en veel mooie vogels O.a. De visarend. Hierna gaan we naar de grenspost van Zuid Afrika om onze pas te laten stempelen. Hier staat een oude boom een boabab. We lopen naar de grens met Swaziland waar we het douanekantoor ingaan, en daar moeten we zelf onze paspoorten afstempelen. Dat is een rare gewaarwording. Hierna mogen we de bus weer in en gaan we rijden. Het is erg bergachtig en tussen de 1500 en 1800 meter boven zeeniveau.om 12 uur maken we een lunchstop op een prachtig uitzichtpunt. De lunch was heerlijk en goedkoop 200 ram voor twee tosti met tomaat en kaas. Sla en patat. En een drankje erbij. Dus nog geen 13 euro. En lekker en de kokkin kwam nog een praatje maken een echte zuid Afrikaanse mama. Zo gezellig. Dan weer de bus in bergje op en bergje af. Om 3 uur gaan we kijken bij een glasblazerij waar ze jongere leren glasblazen van gerecycled glas. . Na in de shop te hebben rondgelopen weer de bus in op weg naar een kaarsenmakereij.Ook hier een leerproces vor jongere. Ook nog een marktte en winkeltjes erbij dus veel te neuzen. Dan door naar de logde waar we een familie aapjes voor onze neus in de boom zaten super. Dan even rusten en dan eten a la kart vandaag. We nemen een Swaziland maaltijd voor twee personen echt geweldig nu lekker slapen morgen om half zeven op. Tot morgen Carla en Gonda

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jenny Wijnands Out:
    17 juni 2019
    Je zult moe worden van zo'n reis 😂
  2. Truus:
    17 juni 2019
    Als ze thuis komen gaan ze ook eerst met vakantie ! 😔
  3. Jackie:
    18 juni 2019
    Gelukkig zijn jullie nog jong om zoiets te ondernemen. Geweldige ervaring. Maar dat vroege opstaan zal,voor mij niets zijn. Maar ja ik ben ook niet zo jong. Enjoy. Ik b en wel een beetje veel jaloers hoor.
    Xxx
  4. Natascha:
    18 juni 2019
    Haha, jullie hebben inderdaad vakantie nodig bij terugkomst als jullie in dit
    Tempo doorgaan. Fijn dat jullie zo genieten.