Potsdam.

26 oktober 2023 - Ahrensfelde, Duitsland

Dan vandaag de laatste dag. Om kwart voor negen weer in de bus na een lekker ontbijt. We rijden weer naar Berlijn om John op te halen n rijden dan naar Potsdam. Ondertussen verteld John weer veel over de geschiedenis van het ontstaan van Potsdam en de paleizen. Hij weet zoveel van de geschiedenis dat je echt wel merkt dat het geen gids is die zijn verhaaltje geleerd heeft. Hoewel je op een gegeven moment zoveel informatie krijgt dat je het niet meer kan opslaan is het zeer boeiend. We arriveren in Potsdam bij het zomerverblijf van Frederik de tweede. Daar waar hij 200 gastenkamers had. Het is zeer imposant maar ook zo fascinerend. We lopen er rond om alles (dat gaat echt niet) buiten te bekijken. Om 12 uur gaan we weer de bus in en rijden we naar schloss sans souci gegaan. Ondertussen rijden we verder langs mooie stukken van alle paleisgebouwen.Wat is het groot en wat een beelden . Na alles zo.n beetje gezien te hebben (ook de prachtige tuinen) rijden we naar Berlijn terug waar we om ong. 2 uur terug en hebben we vrije tijd tot 5 uur. Natascha en ik gaan bij Noordsee lekker garnalen en patat eten met voor mij een kopje kopje koffie erbij. Dan gaan we nog een enorm warenhuis in waar we ons vergapen aan de kerstspullen de chocolade kleding, maar we kopen er niets( beetje heel erg duur) dan lopen we weer richting bus die bij de Dome staat. Iedereen is echt telkens zo keurig op tijd bij de bus. We vertrekken terug naar het hotel. Hier na een wat langere tijd aangekomen(file) mogen we boven handen wassen en dan naar het restaurant om heerlijk te eten. Vanavond hadden we risotto met een grote kippenpoot heerlijk. Nu koffer pakker en misschien nog een spelletje want morgen vertrekken we om 8 uur weer terug naar huis. Dus vroeg uit de veren. Natascha en Ikke.

1. Arendina:
    26 oktober 2023
    Nou leuk gehad veel gelezen van jullie verhalen nu een veilige terugreis en tot morgen!! Knuf Arendina
  2. Jackie:
    27 oktober 2023
    Was erg interessant allemaal, zou eigenlijk ook over d3nken, maar toch maar niet. Dat vroege opstaan bevalt me niet. Zal al de photos wel bekijken als ik weer eens op vakantie kom, wanneer dat ook zal zijn.
    Safe travels for tomorrow morning.👍🤳😴😴💤🚍