15juni

16 juni 2019 - Nelspruit, Zuid-Afrika

Zo gisteren om zes uur gewekt kwart voor zeven koffers buiten de deur zetten worden in de bus gezet hoeven we niets aan te doen.ontbijt en half acht in de bus. De rijp ligt nog op het gras. Later op de dag is het 22 graden.De reisleidster Astrid begint met het vertellen over de betekenis van de vlag.de witte strepen zijn de weg naar de eenheid van Afrika. Er leven 56miljoen mensen in Afrika . We rijden richting Middelburg waar we een koffiestop en plaspauze hebben. Na de koffie gaan we verder en krijgen les in zuid Afrikaans. Een lifter is een duimgooier een lift een hijsbakkie wc is een gemakshuisje golf is slaan en zoek spel een drong is een hommeltuig.. Ze vertelt over de scholen. Met zeven jaar begint de school tot 18 jaar. op de staatsscholen zit in een klas 76 kinderen op een privé school 15 in de klas. We rijden inmiddels door de provincie inpunialanga wat zonsopkomst betekent.  We rijden door een steenkoolgebied dus er rijden erg veel auto,s met kolen. En in de dalen hangt een enorme mist maar dat is smog en je ruikt het ook die steenkoollucht. Ik wist niet dat zuid Afrika zo heuvelachtig was. We rijden door lijdenberg waar voor het eerst malaria is ontdekt. Dan stop voor lunch. We eten samen bij Wimpy een heerlijke lunch. Buiten worden we aangesproken door een bedelende vrouw en staan er erg veel jonge mannen om ons heen dat we ons niet erg veilig voelen dus langs de winkeltjes lopen word even de spar inlopen. Dan op naar de panorama route O wat mooi is het hier. We rijden langs rotsen cayons en gaan op weg naar de ronddabels. Geweldig mooi Dan op naar de kolkgaten.Hier moeten we over rotsen lopen en hoge bruggetjes  klimmen en klauteren maar de moeite waard.  Hierna gaan we door naar Gods Windows een uitkijkpunt erg mooi. Dan naar het hotel terug het is inmiddels vijf uur geweest. Hier heel even ontspannen en op voor het eten Daarna naar bed want om 4 ur worden we gewekt.

1. Arendina:
    16 juni 2019
    Het klinkt allemaal geweldig alleen elke dag super vroeg op
  2. Van den Brink:
    16 juni 2019
    Fijne vakantie!! (maar zo te lezen gaat dat super lukken!)
  3. Loes:
    16 juni 2019
    WoW’ wat interessant om te kezen - moet geweldig zijn alles te zien

Ga naar snel slapen :-)) ppff 04:00 wordt een lange dag
  4. Natascha:
    18 juni 2019
    Zo vroeg op, maar de beloning zit hem
    In al dat moois dat jullie zien, klinkt als een goede start van jullie reis