14 juni

14 juni 2019 - Centurion, Zuid-Afrika

Vanmorgen om half zeven gewekt en dan ontbijt om half acht in de bus. We rijden naar Pretoria waar we beginnen om te kijken naar beelden die gemaakt zijn hoe ze hier taxibusjes aanhouden en laten zien naar welke wijk ze willen dat doen ze met gebaren. Hierna liepen we naar het huis van Tutu en dan door naar het huis van Mandela waar we een gids hadden die ons uitleg erover gaf. Dan weer de bus in en naarste MemorialAcre. Hier is een tentoonstelling over de schoolkinderenprotestmars van duizenden kinderen die door de blanke politie uiteen werd geschoten en waarbij meer dan 1500 kinderen gedood werden. De eerste was de dertienjarige Hector Pietersen. Dit was een emotioneel bezoek al die jonge mensen zomaar neergemaaid.na dat we weer buiten waren werden we vertederd door een groepje peuters op wandeling die voor ons zongen waaronder het Afrikaanse volkslied. Dan mogen we weer de bus in voor een rit naar hetVoortrekkersmuseum. Astrid de gezellige reisleidster vertelde ons in de bus de geschiedenis ervan. Hier gingen we eerst lunchen en koffiedrinken. Dan museum bekijken. Het is heel hoog en ook ik ga mee met de lift naar boven om van het uitzicht te genieten. Hierna zijn we weer in de bus gestapt en doorgereden naar het Paul krugerhuis. Een heel groot huis. Hier is een tentoonstelling van zijn koets en zijn treinwagon met keuken en badkamer met ligbad erin. Ook nog wat brieven van Mandela naar zijn vrouw winnie en ook een portret van Wilhelmina toen ze jong was was er. Na dit alles bekeken te hebbenwerden we weer in de bus genomen. Hierna gingen we nog naar het parlementsgebouw waar beneden een enorm beeld van Mandela staat. Dus trappen naar beneden en later moesten we ook weer naar boven lopen. Dan mogen we weer de bus in en gaan we terug naar het hotel waar we nu onze indrukken opschrijven. Morgen word een lange rit van maar dan 500 kilometer dus om zes uur worden we gewekt. Het is nuhalf vijf om zeven uur eten en nu dus rustig even liggen. Tot het volgende babbeltje maar weer. Groetjes Carla en ikke

1. Wil:
    14 juni 2019
    Oww je bent al weg ..
    Hele fijne vakantie in het mooie Afrika ..
    Geniet ervan ...
    Groetjes van mij Wil
  2. Arendina:
    15 juni 2019
    Heftig die schoolkinderen mars die neergeschoten worden. En dan de rest ... wat een indrukken doen jullie op!
  3. Jackie:
    15 juni 2019
    Geweldig allmaal. Maar goed dat je het allemaal opschrijf anders was je veel vergeten, of je kan voice recorder aanzetten, dan kan je later weer na luisteren. Wel een goeie georganizeerde reis, zoveel e zien allemaal. Ik geniet er erg van om alles te lezen, en ook een beetje "jaloers". In hey Engels is het "envious" maar weet nit hoe ik dat moet vertalen, maar jaloers is niet precies het juiste woord.
    Geniet van alles, en ik kom later wel eens je photos bekijken.