23 juni

23 juni 2019 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

Zo vanmorgen weer vroeg eruit en een lekker ontbijt. Nog snel even buiten foto,,s gemaakt van de zee. Om acht uur vertrekken we naar Port Elisabeth. We rijden rustig en gezellig naar de koffieshop. (Ik had een andere voorstelling van Zuid Afrika maar het is zeer bergachtig en de eerste tien dagen was het snachts vriezen tot wel -5 en op de dag liep de temp.op tot rond de 25 graden. Dus ochtend en avond jas aan en verder T shirt. Er zijn veel aangelegde bossen van eukaliptusbomen die ze laten groeien tot 15 jaar oud en dan worden ze gekapt voor het hout.ook veel dennenbossen zijn er ook voor het hout en waar gekapt is worden weer nieuwe bomen geplant dus alles heeft een andere afmeting. De koeien en geiten lopen heel vaak niet in een wei maar los langs de weg. In de avond worden ze bij elkaar gedreven in de kraal. ). Ondertussen zijn we bij de koffie aangekomen en regent het. Na de koffie verder naar een township waar  een lokale gids in de bus komt en vertelt over het leven in de township. De mensen zijn er erg vriendelijk en de kinderen( die veelal zonder vader opgroeien omdat ze ver weg werken en maar twee keer per jaar thuiskomen of helemaal niets van zich laten horen) zijn erg aanhankelijk. We gaan in een plaatselijk lokaal van een lunch genieten ondertussen word er gezongen door een plaatselijk gospelkoor wat erg mooi is. Ze beginnen met het volkslied meegezongen door de chauffeur Radja en Astrid de reisleidster. Toen nog meer zang en dans. Daarna werden we verrast met drie mannen op een heel oude houten  xylefoon prachtig was dat. Daarna nog een wandeling door het dorp en een lokaal winkeltje met eigengemaakte peodukten hoort er ook bij. Nadat we nog foto,s van de kinderen hadden gemaakt die ze meteen wilde zien gingen we door naar Port Elisabeth waar we nog een korte stadstour doen. We gaan O.a. Naar de haven waar een standbeeld staat van een jonge vrouw Elisabeth naar wie de stad is genoemd.ze was al op jonge leeftijd overleden.Dan op naar het hotel waar we naar de kamers gaan . Het is nog vroeg dus Carla en ik willen nog even langs het strand lopen. We waren niet de enige met dat idee. Bijna met de hele groep een wandeling gemaakt en in een strandtentje belanden voor een drankje. Dan weer op het hotel aan voor avondeten dit keer een buffet. Zo lekker weer. Nu in bed kijken of er nog wat foto,s bijkunnen want dit is de eerste keer dat we goed internet hebben. En dan slapen. Morgen pas om kwart over negen ontbijt en om tien uur vertrek. Wat een luxe. Tot zover voor vandaag. Groetjes Carla en Gonda

1. Arendina:
    23 juni 2019
    Mooi en dan zo vroeg op de dag een ‘legale’ coffeeshop?? Hopelijk geen bad trip. Hahaha
  2. Natascha:
    23 juni 2019
    Mooi hoor al die foto’s, het geeft een goed beeld van jullie reis tot dusver. Fijn dat jullie morgen een keer kunnen uitslapen. Wij zijn hier de zomer goed warm begonnen.