19 juni

22 juni 2019 - East London, Zuid-Afrika

Vanmorgen vijf gewekt en kwart voor zes de bus in met ontbijt mee. We gaan naar het hluhluwe park. Dieren proberen te spotten. In het Krugerpark was het zo koud en dus nu warm ingepakt. Maar het viel erg mee. Dus in het park instappen in jeeps en we rijden door het park op zoek naar dieren en ja het lukt we zien een buffel helaas wel erg ver weg. Maar verrekijkers erbij. Dan rijden we door en zien nog veel vogels en de chauffeur doet erg zijn best om de luipaard te zien en ja dan zien we een groep leeuwen O wat prachtig is dat . Hoewel ze ver weg zijn is het erg goed te zien. Daarna gaan we ontbijten en er zitten veel brutale apen buiten ons nog. Daarna rijden we verder en zien nog giraffe. Het is erg groen en laag struikgewas. Hier zien we veel dierenpaadjes het is prachtig. Dan gaan we terug  en als we xterug zijn in het hotel hebben we even vrije tijd en gaan Carla en ik even het stadje in en kopen enkele souveniers dan om drie uur gaan we met z,n alleeen  in de boot om krokedillen te spotten en nijlpaarden en ja ook die zien we volop. Het was geweldig. Dan terug eten en naar bed.

20 juni

om zes uur gewekt ontbijten en om half acht weg.  Richting Durban.  We rijden langs de kust plaatje Westbroek. We zien de Indische Oceaan.  In Durban rijden we door de stad het is hier heel druk veel auto,s en toeteren overal staan kraampjes en mensen om maar iets bij te verdienen door iets te verkopen van groente fruit oude kleding oude autobanden en zo voort. We rijden langs het stadion waar de wereldkampioenschappen zijn gehouden. Even een stop voor foto,s. Dan gaan we lunchen in een groot winkelcentrum.(mall). We kijken even. En bestellen bij een kraampje fish en chips we hadden Hake zo vers en zo lekker. Na de lunch gaan we weer verdernaar de Drakensbergen. hotel drakenberggarden. Het ligt prachtig. Heerlijk avondeten en dan vroeg naar bed want om half zeven weer gewekt.

21 juni

Sanipas.

Vroeg uit de veren het is erg koud -5  we worden naar de verzamelplaats gebracht voor een rit door de sanipas en naar Lesotho. Eerst koffie en plaspauze en dan gaan we in jeeps de Drakensbergen in. Het is een geweldig avontuur met slechte wegen en veel stenen en hobbelen. Diepe afgronden maar prachtig. Niet te beschrijven wat we allemaal zien. Boven in de bergen is het water bevroren en een prachtig gezicht. Op 2847 is de grens van Zuid Afrika dan krijgen we stempels in ons paspoort. Hierna acht kilometer niemandsland met nog grotere keien op de weg. We hadden de zuid Afrikaanse massage. In Lesotho weer paspoort afstempelen en we krijgen hem meteen voor de terugreis. In Lesotho rijden we naar een plaatselijkdoprje ong.vijf kilometer verder. Het viel ons erg tegen meer alleen iets voor de toeristen. We hadden er meer van verwacht want hierna gingen we weer de terug nadat we eerst op het hoogst gelegen bar van zuid Afrika hadden gegeten. Op 2873 meter. Mooi uitzicht. Dan weer terug via niemandsland en de keien maar nu naar beneden. Weer bij de grens met zuid Afrika paspoort stempelen en verder naar het verzamelpunt. Daar aangekomen stappen we in de bus en rijden weer naar het hotel. Hier hebben we heerlijk gegeten van het buffet. Dan slapen om kwart voor zes gaat de wekker weer.

22 juni

vandaag is een verplaatsdag du ruim zeshonderd kilometer rijden. We rijden om kwart over zeven weg en gaan richting kokstad waar we een plaspauze en koffieshop hebben. Ondertussen verteld Astrid weer wat over de cultuur. Nelson Mandela is op 18 juli 1918 geboren in Wezel is de oost Kaapprovinsie in transkei. Hij heeft ook in Mtata gewoond nadat hij president was. Het is een handelsstad. In de stad zien we een soort circustent bij de huizen staan. In het weekend betekend dat er een bruiloft of begrafenis aan de gang is. Hierna rijden we door naar Qumbu. Ook een handelsstad met ong.3000 bewoners. Hier hebben we lunch. We kregen er roosterkoek. Dit is een traditie. Daarna word de lunchopgediend. Dan gaan we snel weer verder. Ondertussen verteld Astrid verder dat als er een groot huis staat of een klein rijk of arm de buren elkaar helpen en delen met wat ze hebben. Ze zorgen voor elkaar waarbij de rijken natuurlijk wat meer kunnen doen voor de armere buren. Onderweg zien stoppen we nog bij Mandela,s huis waar we vanuit de verte foto,s van maken. Je mag er niet dichtbij komen. .Ondertussen zijn we East Londen binnengereden waar we stoppen voor foto,s bij het gemeentehuis waar een standbeeld staat van een vriend van Mandela Biko staat. En dan mogen we eindelijk naar het hotel wat prachtig aan de Indische oceaan ligt. We hebben prachtig uitzicht. Met de hele groep wandelen we even langs de zee. Dan even opfrissen en eten. We hebben even WiFi dus snel alles bijwerken en nu naar bed want morgen weer half zeven eruit. Groetjes Carla en Gonda

1. Arendina:
    22 juni 2019
    Wat is het toch leuk om jullie verslagen te lezen toch zou ik er liefst gewoon zelf bijzijn maar dit is een goeie tweede. Geniet nog lekker want jullie zijn al over de helft!!!
  2. Anna Noordijk:
    22 juni 2019
    het lijkt mij prachtig maar ook zeer vermoeiend
  3. Truus:
    22 juni 2019
    Bedankt voor je verslagen vindt het prachtig.hou je taai jullie moeten nog even!!gr.lfs😘
  4. Natascha:
    22 juni 2019
    Leuk om jullie reis mee te beleven op deze manier. De foto’s helpen daar natuurlijk ook bij. Maike is ook steeds erg blij als oma weer foto’s stuurt naar haar :). Veel Plezier weer morgen xxx
  5. Van den Brink:
    23 juni 2019
    Prachtige vakantie! Leuk om alles te lezen.
  6. Jackie:
    23 juni 2019
    Geweldige trip. Maar dat vroege opstaan????